Tuesday 29 September 2015

Buruk Sangka: Penyakit Hati Yang Sukar Untuk Dibuang

Buruk sangka adalah antara benda yang paling susah saya nak elakkan. 

Suami sampai lambat, saya dah mula fikir perkara buruk macam accident :(

Kawan unfriend, saya ingatkan dia tak suka saya. Padahal anak dia yang tekan button unfriend.

Orang tulis status kat facebook, rasa macam tuju kat saya.

Allah.... susahnya nak hilangkan penyakit buruk sangka ni.


Ini antara amalan yang boleh kita amalkan untuk bersihkan hati dari berburuk sangka:
1. Solat diawal waktu
2. Banyakkan berzikir
3. Amalkan doa ini:
Ya Allah, pekak telingaku dari mendengar fitnah dan umpatan;
Ya Allah, bisukan mulut dan lidah ku dari mengumpat, memfitnah dan berkata yang sia-sia;
Ya Allah butakan mataku dari melihat perkara yang lagha dan sia-sia.
Ya Allah, bersihkan hatiku dari buruk sangka dan sifat mazmumah!

0 comments:

Post a Comment

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...