Sunday 25 October 2015

Lagi Kisah Riak Difacebook


Biasa kita jumpa status pasal riak anak, riak harta, riak jalan-jalan oversea kat facebook. Pendek kata macam-macam benda boleh jadi punca disangka riak.

Manusia. Kita tak boleh nak kawal apa yang orang fikir pasal kita. Apa yang penting, macam mana kita hadap benda tu. Orang kata kita riak, kita nak berhenti post kat fb sebab takut dilabel atau kita teruskan post dengan happy sebab kita tahu, dalam hati kita takde secebis pun rasa riak. Buatlah apa-apa pun, asalkan bahagia :)

Hari ni saya nak berbicara pasal riak ibadah. Biasa isu  ni timbul bulan puasa di mana akan banyak status:

Done Terawikh.

Check in masjid.

Done Tadarus.

Alhamdulillah berjaya khatam Al-Quran sebelum habis Ramadhan.

Dan macan-macam lagi. Seperti biasa, akan ada yang kurang senang dengan status jenis macam ni & melabel tuan punya status sebagai riak.

Jadi, macam mana? Salah ke kalau post macam ni kat fb? Jawapannya... kita rujuk Hadith berikut:

"Barangsiapa memperdengarkan amalnya kepada orang lain (agar orang tahu amalnya), maka Allah akan menyiarkan aibnya di telinga-telinga hambaNya, Allah rendahkan dia dan menghinakannya". (HR. Thabrani, Baihaqi dan Ahmad)

“Mahukah kamu kuberitahu tentang sesuatu yang menurutku lebih aku khuwatirkan terhadap kalian daripada (fitnah) Al Masih Al Dajjal? Para sahabat berkata, “Tentu sekali”. Beliau bersabda, “Syirik khafi (yang tersembunyi), iaitu ketika sesorang berdiri mengerjakan solat, dia perbagus solatnya kerana mengetahui ada orang lain yang memperhatikannya “ (HR. Ahmad. Dihasankan oleh al-Albani)

Oleh itu, biarlah ibadahmu menjadi rahsiamu seperti mana kamu merahsiakan dosamu. Tepuk dada, tanya iman. Sama-sama kita perbaiki diri.

Semoga bermanfaat!


0 comments:

Post a Comment

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...