Saturday 3 October 2015

Siapa Yang Lebih, Siapa Yang Kurang?


Biasa kita dengar pepatah yang mengatakan bahawa orang tua lebih banyak makan garam. Lagi banyak pengalaman & tahu segala-galanya. Dorang sentiasa betul & kita yang muda kena ikut semuanya. Betul lah tu. Orang tua memang lebih banyak pengalaman berbanding kita. Tapi.... tak semestinya yang tua lebih matang daripada yang muda & yang tua tak semestinya betul setiap masa.

Orang berpelajaran tinggi biasanya dianggap bijak pandai. Stigma yang dah disemai sejak dulu. Tapi.... masuk u tak semestinya bijak. Sistem pendidikan kat Malaysia ni banyak tekankan menghafal & mengingat. Bukan bijak. Percayalah.... tak semua yang masuk u bijak. Malah kadang-kadang orang yang belajar tak setinggi mana lagi berakal dari yang berijazah.

Resam manusia, menilai orang berdasarkan khabar angin & reputasi. Bahasa orang putihnya rumor has it. Ditambah pulak ada ayat rumor is not always wrong. Aduhai! Baca firman ALLAH ni:

“Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Lepas ni nak percaya dengan khabar angin lagi ke tak?

0 comments:

Post a Comment

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...